ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

آشنایی و معرفی خانه ملک مشهد

  • نظر (0)
  • بازدید (18)

خانه ملک که به عنوان سرآمد خانه های تاریخی شهر مشهد شناخته می شود، در گذشته خانه حاج حسین ملک، ثروتمند نیکوکار مشهدی بوده است. حاج حسین ملک را می توان یکی از ثروتمندان ایران، طی صد سال گذشته به شمار آورد که دارایی او بی نهایت بود.

آشنایی و معرفی خانه ملک مشهد

خانه ملک که به عنوان سرآمد خانه های تاریخی شهر مشهد شناخته می شود، در گذشته خانه حاج حسین ملک، ثروتمند نیکوکار مشهدی بوده است. حاج حسین ملک را می توان یکی از ثروتمندان ایران، طی صد سال گذشته به شمار آورد که دارایی او بی نهایت بود. وی که در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد، سال ها اجاره دار املاک و مستغلات آستان قدس رضوی بود و چون از فکر اقتصادی خوبی برخوردار بود، توانست از این راه ثروت کلانی را به دست آورد.

مرحوم حاج حسین ملک در سال ۱۲۵۱ شمسی در تهران چشم به جهان گشود و پس از مدتی تحصیلات خود را در محضر مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه ادامه داد. او در سال ۱۲۸۴ شمسی در مشهد، اداره املاک پدر را در دست گرفت و در سال ۱۳۱۶ شمسی نیز شروع به وقف اموال خود کرد. از جمله وقف های او می توان به کتابخانه ملی ملک، یک کتابخانه که تولیت آن را به آستان قدس رضوی سپرد، دو بیمارستان شامل بیمارستان رضوی در چناران و بیمارستان سجادیه در تربت جام که به شهرداری تحویل داده شد نیز از وقفیات وی به شمار می رود. حاج حسین ملک در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی به هر فرد فرهنگی در مشهد، ۵۱۰ متر زمین وقف کرد که در مجموع ۲۰۰ هکتار زمین در این زمینه وقف شد و در سال ۱۳۴۸ نیز، باغ وکیل آباد، وقف مردم مشهد شد که تولیت آن را به شهرداری مشهد سپرد.

لوگو گروه تجهیزات هتل حائری

پست های مرتبط