ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

چیدمان اصولی میز در رستوران

  • نظر (1)
  • بازدید (1254)

همه میدانیم که چیدمان میز در رستوران ها یکی مهم ترین و اساسی ترین عوامل موفقیت یک رستوران است. در این مقاله سعی داریم شما را با طرز چینش میز در مراسم های رسمی آشنا کنیم.

چیدمان اصولی میز در رستوران

یکی از دغدغه های افرادی که صاحب رستوران هستند، انتخاب اصول چیدمان میز و صندلی رستوران می باشد. چیدمان میز غذا خوری هم در خانه و هم در رستوران و هتل ها بسیار مهم می باشد . و در رستوران و هتل ها نشانه ی شیک و زیبا بودن محیط رستوران و حرفه ای بودن پرسنل آنها است. اگر قصد دارید یک رستوران شیک و زیبا برای خود درست کنید که هم یک رستوران زیبا داشته باشید و هم باعث جلب توجه مشتریان شود، حتما به محیط رستوران نیز اهمیت بدهید. یکی از بهترین و لذت بخش ترین کار؛ خوردن غذا در رستوران های تمیز و شیک است . بهترین کاری که میتواند شیک بودن رستوران شما را نشان دهد چیدمان میز و صندلی رستوران شما است.

اصول چیدمان میز و و صندلی رستوران

طراحی داخلی رستوران باید در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند. اصلی ترین دغدغه طراح رستوران ایجاد نظم در فضایی است که در اختیار دارد، به شکلی که برای چیدمان رستوران بیشترین بهره وری را داشته باشد. اساسی ترین اجزاء فضای داخلی هر رستورانی مبلمان، میز و صندلی ها هستند. میزان نزدیکی میزها به یکدیگر، شکل چیدمان میزها، اندازه و ابعاد میز و صندلی ها ، فضای اختصاصی هر صندلی براساس نوع رستوران، منو و نوع سرویس مشخص می شود . البته فاکتورهای مهم دیگری برای چیدمان و دکوراسیون داخلی رستوران نیز درنظر گرفته میشود که در زیر به پاره ای از آنها اشاره خواهیم کرد: چرخش و خروج : مسیر حرکت کارکنان و مهمانان و مسیر ورود و خروج آن ها را مشخص می کند. نحوه سرویس دهی : طراحی رستوران بسته به اینکه غذا توسط کارکنان در سر میز سرو می شود یا به شکل بوفه و یا سلف سرویس متفاوت خواهد بود. ابعاد کلی فضای در اختیار: شاید بزرگترین عامل محدود کننده طراح به شمار رود چرا که دست طراح نمی باشد. توصیه می شود در زمان انتخاب مکان مناسب جهت راه اندازی رستوران دقت کنید فضایی با شکل هندسی منظم تر و فضای بدون استفاده کمتری انتخاب کنید.

چیدمان میزهای رستوران

میزهایي که براي رستوران انتخاب مي شود دو نفره ، چهار نفره ، شش نفره و هشت نفره مي باشد. میزهاي رستوران باید بدون لبه باشد ، شکل این میزها مربع مستطیل یا گرد است. براي برگزاري میهماني ها وجشن ها معمولا از میزهایی استفاده مي شود که به هم وصل و جدا مي شوند . شکل این میزها نیز مربع مستطيل مي باشد ، جدا شدن این میزها از یکدیگر از آن جهت ضروري است که به آساني قابل حمل باشند تا بتوان آنها را از درب ها خارج یا داخل کرد.

ابعاد و فاصله میز و صندلی ها در رستوران

براي انکه فردی در رستوران بتواند به راحتی غذا بخورد نیازمند ميزي است که تقریبا ۶۰ سانتیمتر عرض و ۴۰ سانتیمتر عمق داشته باشد. این مورد براي کساني که در مجاورت هم غذا مي خورند فاصله کافی ایجاد میکند.

اگر چه گاهي فاصله ۲۰ سانتیمتر فضاي اضافي در مرکز براي ظروف مطلوب است اما در مجموع عرض ۸۰-۸۵ سانتیمتر براي میز غذا مناسب می باشد. میز هاي گرد یا میزهای شش یا هشت ضلعي با قطر ۹۰ – ۱۲۰ سانتیمتر براي چهار نفر ایده آل است. این میزها می توانند یک یا دو نفر دیگر را نیز پذیرا باشند. فضاي لازم براي هر صندلی ۱/۴۸ – ۲/۵ متر و فاصله ي بین میزها ۱/۵ متر می باشد. میزكمكي : میزكمكي را در موقع سرو ، کنار میز مشتري قرار مي دهند و روي آن به تعداد مشتریان ، بشقاب و دیس غذا مي گذارند و غذا را در کنار میز مشتري و مقابل او مي کشند و کمک گارسن آن را جلوي مشتري قرار مي دهد.

چیدمان صندلي رستوران

پس از ورود مشتري به سالن غذاخوری, اولین عاملی که در ارتباط مستقیم و در نظر با وي قرار مي گيرد، صندلي است. صندلي تعیین کننده مدت زماني است که مشتري در رستوران سپري مي نماید. پس علاوه بر اینکه باید یک صندلی مناسب باشد ، بدلیل اینکه مشتری ممکن است ساعتها روی آن بنشیند باید راحتی لازم را برای مشتری فراهم آورد. براي رستوران های لوکس حتی الامکان باید از صندلي مبله استفاده شود ، بهتر است پشتي صندلي صاف باشد تا براحتي بتوان روي آن نشست.

در مورد صندلي مخصوص کودکان باید افزود که از صندلي هاي معمولي بلند تر است و حتما باید دسته دار باشد تا کودکان مشتریان بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند. ردیف کردن و چیدمان صحیح میز و صندلی رستوران با توجه به فضای کل موجود و رعایت اصول زیباشناسی تاثیر بسزایی در امور سرویس دهی رستوران خواهد داشت.

لوگو گروه تجهیزات هتل حائری

پست های مرتبط