ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

منو های کافی شاپ ها را بهتر بشناسیم

  • نظر (0)
  • بازدید (851)

رای خیلی از ما که رایج ترین نوشیدنی کشورمان چای بوده، تفاوت انواع قهوه در هاله ای از ابهام است. برای مثال وقتی که منوی کافه یک رستوران را باز می کنیم لیست بلندی از اسم ها را می بینیم که تفاوت شان برایمان خیلی ملموس نیست.

 منو های کافی شاپ ها را بهتر بشناسیم

برای خیلی از ما که رایج ترین نوشیدنی کشورمان چای بوده، تفاوت انواع قهوه در هاله ای از ابهام است. برای مثال وقتی که منوی کافه یک رستوران را باز می کنیم لیست بلندی از اسم ها را می بینیم که تفاوت شان برایمان خیلی ملموس نیست و اکثر اوقات انتخابی از سر تجربه جزیی یا حتی تصادفی کرده و فنجان قهوه ای روبرویمان قرار می گیرد قهوه یکی از نوشیدنی های پرطرفدار دنیاست. ماده موثر این نوشیدنی چیزی جز کافئین نیست. یک فنجان قهوه تقریبا دارای 100 میلی گرم کافئین است. تفاوت اصلی در قهوه ها، نوع دم کردن آنهاست و در میان انواع قهوه سه نوع آن از شهرت بیشتری برخوردار است؛ قهوه ترک، قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو.

قهوه ترک

بسیار نرم آسیاب می شود و تبدیل به آرد قهوه می شود که دقیقا به علت همین ویژگی احتیاج به مراقبت خاص دارد تا عطر و بوی خود را از دست ندهد. قهوه ترک به وسیله قهوه جوش های معمولی روی شعله گاز آماده می شود و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان است.

قهوه ترک در فنجان های کوچک سرو می شود. میزان شکر آن با توجه به ذائقه افراد متفاوت است. قهوه مناسب فالگیرها، قهوه ترک است که لرد کافی در ته فنجان جمع می شود. برای تهیه قوه ترک باید از پودر قهوه ترک بسیار ریز استفاده کرد. ابتدا یک قاشق مرباخوری شکر و یک قاشق مرباخوری قهوه ترک را در یک فنجان آب سرد ریخته و هم بزنید، سپس زیر شعله قرار داده و به محض آنکه قهوه کف کرد از روی شعله آن را بردارید. اگر برای چندین نفر قهوه را سرو می کنید، کف را ابتدا میان فنجان ها به طور مساوی تقسیم کرده سپس قهوه را بریزید.

کاپوچینو

پای ثابت منوی کافه هاست. ما هم هر از چندی سفارش می دهیم و خیلی دقت به تفاوت این نوع از قهوه با دیگر قهوه ها نمی کنیم اما با خواندن توصیحات زیر، دید روشن تری به این نوشیدنی و انتخاب مان خواهیمداشت

کاپوچینو از مشتقات اسپرسو است و مانند اسپرسو یک نوشیدنی اصیل ایتالیایی است. برای آماده کردن کاپوچینو ابتدا اسپرسو را آماده می کنند و به همان میزان قهوه به آن شیر داغ اضافه می کنند و روی آن را هم با کف شیر می پوشانند (نسبت قهوه و شیر در کاپوچینو نصف به نصف است) و برای به دست آوردن فوم (کف) مناسب روی فنجان، ابتدا فنجان را پر از کف می کنند و سپس اسپرسو و شیر را اضافه می کنند که فوم کمی بالاتر قرار بگیرد. کاپوچینو را در فنجان چینی سرو می کنند. میزان شکر آن بسته به علاقه شما متغیر است. برخی برای تزیین کاپوچینو از خامه و پودر قهوه استفاده می کنند.

قهوه فرانسه

نسبت به قهوه ترک زبرتر آسیاب می شود و با دستگاه قهوه ساز دم می شود؛ به صورتی که قهوه درداخل فیلتر کاغذی مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می شود. قهوه فرانسه مانند چای و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می شود. این قهوه متعلق به کشور برزیل بوده ولی علت نامگذاری آن ابتدا روش دم کردن آن توسط فرانسوی ها است، همانند قهوه ترک که شیوه دم کردن آن متعلق به ترک هاست

قهوه لاته

یک نوع دیگر از نوشیدنی های قهوه بر پایه اسپرسو است که معمولا یک سوم آن از اسپرسو و دو سوم ناز شیر تشکیل شده است و حدود یک سانتیمتر کف شیر نیز روی آن قرار دارد. لانه Latte در زبان ایتالیایی به معنی شیر است اما در واقع ترکیبی است که آمریکایی ها ابداع کرده اند و با اضافه کردن شیر زیاد تلخی قهوه را متاثر از شیر کرده اند که می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای دوستانی باشد که تلخی قهوه را بیش از حد می دانند و با خوردن لانه، هم لذت قهوه را برده و هم تلخی آن را مطبوع می کنند.

این قهوه به علت داشتن شیر زیاد نوشیدنی است که عموما برای صبح پیشنهاد می شود.

موکا

جزو قهوه های معروف بر پایه اسپرسو است که به علت داشتن شیر به لانه نیز شباهت داردو از آنجایی که لانه خود بر پایه اسپرسو می توان همه آنها را اعضای یک خانواده دانست.

موکا ترکیبی از اسپرسو، شکلات داغ و شیر است. به زیانی ساده تر اگر اسپرسو و هات چاکلت خود را با هم ترکیب کنید نوعی از موکا را به دست آورده اید اما روش ساده و دقیق تری نیز دارد و آن این است که ابتدا مقداری قهوه دم کشیده شده یا اسپرسو (ترجیحا اسپرسو زیرا پایه موکا اسپرسو است) را داخل یک ماگ یا لیوان ریخته و شیر گرم به آن اضافه می شود و در نهایت مقداری شکلات مایع داغ اضافه می شود.

قهوه اسپرسو

نرم تر از قهوه فرانسه و زبرتر از قهوه ترک آسیاب می شود و با دستگاه مخصوص اسپرسو دم می شود، به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می شود و جان قهوه به طور کامل خارج می شود.

اسپرسو در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می شود و کف نازک و روشنی روی آن می بندد (اگر دستگاه خوب و قهوه مناسب استفاده شود) و فاقد لرد است. اسپرسو پایه برای نوشیدنی های دیگر مانند اسپرسو برج، کاپوچینو، قهوه مکا است و کافئین بیشتری نسبت به قهوه های دیگر دارد.

آمریکانو

یک نوشیدنی گرم بسیار پرطرفدار بر پایه قهوه اسپرسو است. یک قهوه آمریکانو ترکیبی از یک شات اسپرسو است که با آب جوش مخلوط می شود. به این معنی که اگر اسپرسو و قهوه برای شما بیش از حد تلخ است می توانید به همان نسبت که قهوه آماده کرده اید آب جوش به قهوه اضافه کنید و مایه رقیق تری از قهوه به دست آورید و با ذائقه خود سازگارتر کند.

با علم به این مسئله، دوستانی که با تلخی قهوه سازگاری ندارند می توانند در سفارشات خود از آمریکانو بهره بگیرند، ضمن اینکه اگر باز هم برایتان تلخ است می توانید دو برابر شات اسپرسو آب جوش استفاده کنید و به نوعی از تست یک به سه استفاده کنید. عموما رقیق بودن آمریکانو و شباهت آن به نوشیدنی های گرمی چون چای باعث می شود که در لیوان با فنجان های بزرگ سرو شود.

لوگو گروه تجهیزات هتل حائری

پست های مرتبط