ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

آشنایی با روش های دم کردن قهوه

  • نظر (0)
  • بازدید (540)

قهوه نوعی نوشیدنی گرم است که از دانه برشته شده قهوه که از گیاه قهوه بدست می آید، تهیه می شود. قهوه همانند چای، جایگاه خاصی در انواع نوشیدنی های گرم دارد و طرفداران مخصوص به خود را نیز دارد . در ادامه با ما باشید تا روش های دم کردن قهوه را بیاموزید.

آشنایی با روش های دم کردن قهوه

1- روش دم کردن قهوه ترک

با استفاده از قهوه جوش دسته دار که در ترکی به آن ایبریک یا جذوه میگویند میتوانید قهوه ترک درست کنید. این روش نیازی به برق ندارد و پخت قهوه روی گاز صورت میگیرد. پودر قهوه، آب و گاهی شکر در ظرف ریخته میشوند و در چند مرحله گرم میشوند تا قهوه ترک غلیظ و خوشمزه و کف آن ایجاد شود. برای تهیه قهوه ترک، دانه های قهوه کاملاً به صورت پودر آسیاب میشوند. آسیاب قهوه باید آنقدر ریز باشد که تقریباً شبیه به پودر کاکائو شود. از هر نوع قهوه ای میتوان استفاده کرد. اما قهوه عربیکا مناسب تر است.

2- فرنچ پرس

فرنچ پرس نماد دم کردن قهوه خانگی است. اگر فکر میکنید این وسیله ساده و کاربردی چیز جدیدی است کاملاً اشتباه میکنید. فرنچ پرس حدوداً صد سال پیش اختراع شد و به سرعت به خانه ها راه پیدا کرد. به این دلیل که استفاده از آن بسیار ساده بود. علاوه بر این فرنچ پرس معمولاً قیمت خیلی کمی هم دارد و برای همه قابل دسترس است. برای کسانی که فکر میکنند طعم قهوه فرانسوی را دوست ندارند باید بگویم حتماً در انتخاب آسیاب مناسب دقت کنید. استفاده از قهوه اسپرسو که آسیاب ریزی دارد با فرنچ پرس باعث میشود قهوه ای بسیار تلخ و بدمزه داشته باشید.

3- موکا پات

نمیخواهید چند میلیون تومان خرج قهوه ساز کنید اما در عین حال به انرژی که اسپرسو صبح ها به شما میدهد نیاز دارید؟ موکا پات یا همان اسپرسو ساز رو گازی بهترین راه دم کردن قهوه برای شماست. راز موکاپات در سه محفظه جداگانه آن است. آب در محفظه پایینی میجوشد. فشار بخار، آب را به بالا هل میدهد. با گذشت آب از محفظه میانی حاوی قهوه آسیاب شده، اسپرسو در محفظه بالایی ذخیره میشود. البته قهوه تهیه شده در موکا پات کیفیت قهوه تهیه شده در اسپرسوساز حرفه ای را ندارد. اما کافئین مورد نیاز شما را به خوبی تأمین میکند. در ضمن، با این وسیله شما میتوانید برای چندین نفر (4 تا 16 نفر) همزمان اسپرسو درست کنید. پس برای پذیرایی از مهمان های زیاد مناسب است. فراموش نکنید آسیاب مناسب موکا پات از قهوه ساز های چکه ای ریزتر و از پودر درشت تر است. اگر باز هم در میزان آسیاب شک دارید بهترین راه این است که آزمون و خطا کنید. از آسیاب درشت تر شروع کنید. و هر بار قهوه را ریزتر آسیاب کنید تا به طعم دلخواه خود برسید.

4- اسپرسو ساز:

اسپرسوساز برقی بیش از 100 سال است که کافئین مورد نیاز ما را تأمین کرده و هر کسی که اهل قهوه خوری باشد بدون شک آن را میشناسد. امروزه انواع مختلفی از این دستگاه گران قیمت در بازار وجود دارد. هر سال هم مدل های جدیدی با قابلیت های جدید به بازار می آیند. اما نگران نباشید. اصول تهیه اسپرسو در همه آنها یکی است. آب داغ با فشار به سمت محفظه قهوه آسیاب شده ریز هل داده شده و از فیلتری عبور میکند. در نتیجه این فرایند یک شات قهوه تولید میشود. ممکن است فرایند تهیه اسپرسو پیچیده به نظر برسد. انتخاب دستگاه قهوه ساز فیلتردار هم با وجود گزینه های بسیار کار سختی است. بعضی قهوه سازها نیمه اتوماتیک هستند، بعضی تمام اتوماتیک. بعضی هم کوچک و قابل حمل هستند. اگر قهوه ای اصیل و با کیفیت میخواهید اسپرسوساز اهرمی چیزی است که دنبالش هستید. اما اگر میخواهید بدون هیچ حرکتی قهوه شما آماده شود باید اسپرسو ساز تمام اتوماتیک تهیه کنید. با این نوع دستگاه ها با فشار یک دکمه قهوه شما آماده میشود.

5- قهوه دمی

نحوه دم کردن قهوه بسیار ساده و سر راست است. فرایند کلی به این صورت است قهوه آسیاب شده در نوعی فیلتر قرار داده شده و آب روی آن ریخته میشود. در واقع در این روش جاذبه کمک میکند آب از قهوه عبور کند. قهوه دمی شفاف است و طعم ملایم تری دارد. این روش که به آن دریپ (به معنی چکه کردن) هم گفته میشود جدیداً بسیار رایج شده. آن قدر که هر چند وقت یک بار نوع جدیدی از قهوه سازهای چکه ای اختراع و روانه بازار میشود. در ادامه دو روش دم کردن قهوه دمی را به شما معرفی میکنیم.

لوگو گروه تجهیزات هتل حائری

پست های مرتبط