ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

رنگ و نور مناسب در رستوران و فست فود

  • نظر (0)
  • بازدید (840)

نور خیره کننده به طرق مختلف باعث سلب راحتی میهمانان می شود ، علاوه بر این در تأمین روشنایی دکوراسیون رستوران و فست فود هتل نکات ظریفتری نیز هست که نباید ناگفته بماند.

رنگ و نور مناسب در رستوران و فست فود

مهمتر از همه این که هر نوری هنگام صرف غذا در رستوران هتل ، مطلوب و مناسب نیست ، به طور مثال دادن نور سبز به سالن غذا خوری بسیار نامناسب است، زیرا ضمن این که غذاها را بد رنگ نشان می دهد، میل به غذا را نیز از بین می برد و آن را باید اصطلاحاً » نور اشتها کور کن» نامید.

بالعکس در سلف سرویسها و اسنکها که غذا را سریع سرو می کنند، از نور زیاد در دکوراسیون فست فود استفاده می نمایند.

در سلف سرویسها واسنکها، از این عمل منظور خاصی دارند و آن این که مشتری غذای خود را هر چه زودتر و سریعتر میل کند و جای خود را برای نشستن دیگری ترک گوید و به گفته عوام: «جا خوش نکند» و باعث معطلی و رکود نشود. این خود یکی از علل و عوامل روانی است و به همین علت است که نور تند و خیره کننده با آرامش خیال همراه نیست.

اما در دکوراسیون رستوران هتل چنین نیتی وجود ندارد و کارگردانان هتل علاقه مندند که در شیوه تأمین نور سالن غذا خوری ، حالتی بوجود آورند که میل انگیز و اشتها آور باشد و وسایل راحتی و آسودگی در آن مرعی وملحوظ گردد . بنابراین، بهتر است در دکوراسیون رستوران هتل از نور غیر مستقیم استفاده شود.

نور غیر مستقیم نوری است که بطور غیر مستقیم بتابد. یعنی لامپها وفلورسنتها به خودی خود دیده نمی شود و فقط نور آنها مشاهده می شود زیرا لامپها پشت مانعی قرار گرفته و بدون این که خود دیده شود نور لازم را تأمین کرده است . قبلاً اشاره شد که هر نوری باید با دکور و رنگ محیط و حتی با رنگ غذا هماهنگی لازم داشته باشد . به طور مثال نور صورتی رنگ، گوشت را قرمز و طبیعی نشان می دهد و در عوض رنگ سالادها را به گونه ای نمایش می دهد که پسند ذوق و طبع نیست و به کاستن میل و اشتها کمک می کند. همچنین با نور آبی و سفید غذاها را می توان خوب نشان داد، اما تابش رنگ آبی و سفید می تواند یک اتمسفر گرم را سرد کند . پس برای تأمین نور رستوران هتل، باید از ترکیبی از نورها استفاده نمود که علاوه بر همگونی و تناسب با محیط اطراف، موجد انبساط خاطر و سلامت حال باشد و زیبایی و دل انگیزی ، از فضا وجوانب سالن بتراود ودر نتیجه تابش ، ترکیب ظریفانه ای از نورها ، همه وسایل مطبوع وبا روح و دلنشین جلوه گری کند و به عبارت دیگر سرور انگیز و شادی آفرین باشد.

موضوع نور پردازی در دکوراسیون رستوران برای سرویس غذا ، یک امر فنی و تخصصی است .مقدار وات و رنگ نور از لوازم ساده وکم ارزشی نیست که صاحب رستوران به دلخواه خود آن را طرح ریزی و عملی سازد .

چشم وقتی که نور را می بیند ، اثر آن در تمام وجود انسان منعکس می شود و حالات گوناگونی به وجود می آورد. مقدار وات، شدت وضعف ، تندی و ملایمت و رنگهای مختلف آن، هر یک در نوع خود عاملی است قابل تأثیر و درخور توجه و اهمیّت. نور وقتی مناسب و موافق طبیعت انسانی است که محیط جذابی را به وجود آورد و غذا و نوشابه و سرویس و دکوراسیون فست فود را مطبوع طبع سازد . یعنی چشمها ست که در پرتو نور جذاب، انسان را دعوت به تناول غذا می کند و با نشان دادن فروغ دلپذیر محل پذیرایی غذاها را دلپذیرتر و لذت بخش می سازد. حتی مردم قادرند درجه هوا را هم با چشمهای خود معین کنند.

نور گرم و نور سرد و اثرات آن هر یک به فراخور خود در فن و تکنیک نور پردازی جای بحث جالب توجهی دارد و نقش آن در شناساندن زیباییها و زشتیها قابل انکار و چشم پوشی نیست . هر مشتری که هنگام عصر وارد رستورانی می شود ، اول منابع نور را می بیند وبعد چراغانی را و سپس به رنگها و تغییرات نور و سایه ها متوجه می شود ودر آخر به محل و دکوراسیون داخلی نظر می افکند. امروزه موضوع نور پردازی در رستورانها از لحاظ نمایش غذا، سرویس، نوشابه و سالاد و غیره یک امر فنی، ذوقی و قابل دقّت است. اهمیّت نور در اشیاء بیش از اهمیتی است که رنگ پوست بدن در جلوه گری و نمایش دادن اندام انسان دارد.

بنابراین، صاحبان هتل باید در تأمین نور لازم و مناسب و موافق طبع انسان ، در رستوران هتل از صاحبان ذوق وهنر و نورپردازان متخصص دکوراسیون داخلی استفاده نمایند و از نوازش روح وچشم مشتریان دریغ نورزند.

لوگو گروه تجهیزات هتل حائری

پست های مرتبط