ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ

  • نظر (0)
  • بازدید (617)

کافی شاپ‌ها را شاید بتوان نسخه امروزی قهوه‌خانه ها دانست، جایی برای دورهم جمع شدن و صحبت کردن، کارکرد اصلی یک کافی شاپ در ایجاد محیطی برای دورهم بودن است.

راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ

وقتی مشغول مطالعه و تحقیق درباره‌ی راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ بودم به یاد چند سال پیش افتادم. فکر می‌کنم سال 1393 بود. تازه تلگرام رونق گرفته بود و گروه‌های تلگرامی یک پس از دیگری شکل می‌گرفت. بعد از سال‌ها توانستم هم‌کلاسی‌های دبیرستانم را یکی‌یکی پیدا کنم. یک گروه تلگرامی زدیم و با ذوق و شوق دیدار تازه کردیم. در این سال‌ها به بسیاری از کافی‌شاپ‌های شهر برای دورهمی‌های خود سر زدیم. بعضی خوب بودند و بعضی نه. به عنوان یک کافه‌دار حتماً می‌دانید که رقبای بسیار زیاد و قدرتمندی دارید. بنابراین، باید برای رشد کسب‌‌و‌کار خود بازاریابی در کافه را بسیار جدی بگیرید. یکی از ویژگی‌های جذاب شغل شما این است که می‌توانید از خلاقیت و قدرت درونی خود در کار استفاده کنید. حال اگر این خلاقیت منحصر‌به‌فرد با راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ ترکیب شود، بدون‌شک موفقیت اتفاق خواهد افتاد. در این مقاله نکته‌های بسیار جالبی را درباره‌ی شیوه‌های بازاریابی کافی‌شاپ خواهید خواند. تلاش کردم تا به جزئیات بیشتری بپردازم چون توجه به جزئیات می‌تواند برند شما را از سایرین متمایز کند. پس با دقت و حوصله مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

جذاب کردنِ مکان کافی شاپ

اولین چیزی که باید آن را به عنوان یکی از راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ در نظر بگیرید این است که کافه‌ی شما یک مکان جذاب برای دور هم نشستن، گل گفتن و گل شنفتن باشد. آدم‌ها تنها برای صرف قهوه و کیک یا سالاد سزار به کافه نمی‌روند. آدم‌ها به کافه می‌روند تا با دوستانشان ملاقات کنند و فارغ از روزمرگی‌ها و مشکلات، چند ساعتی دیدار تازه کنند. یک دسته از آدم‌ها هم برای کار کردن به کافه می‌روند. نویسنده‌ها، فریلنسرها و خیلی از اشخاصی که دورکاری انجام می‌دهند، دوست دارند چند ساعتی بدون مزاحمت در کافه بنشینند و به کارشان برسند. بنابراین، یکی از مهم‌ترین موارد در برنامه بازاریابی کافی شاپ به فضای کافه‌ی شما مربوط می‌شود. فضایی که به توان «راحتی و آرامش» را در آن تجربه کرد. اگر در حال حاضر کافه دارید، حتماً از مشتریان خود درباره‌ی فضای کافه نظرخواهی کنید. درباره‌ی اصول چیدمان کافه و فضای آن مطالعه کنید. می‌توانید در اینترنت عکس‌های کافی شاپ‌های دنیا را ببینید و از آن‌ها ایده بگیرید.

نکاتی برای یک چیدمان آرامش‌بخش

به صورت خلاصه این چند نکته برای چیدمان فضای کافه توصیه می‌شود: سبک چیدمان و فضای کافه‌ی خود را مشخص کنید و بر این مبنا از میز، صندلی و نیمکت‌های راحت استفاده نمایید. ورود و خروج به کافی‌شاپ شما باید به آسانی صورت گیرد. ورودی کافی‌شاپ باید برای مشتریان قابل تشخیص باشد. بسیاری از افراد، کافه‌ی شما را در مسیر رفت و آمد خود کشف می‌کنند. بنابراین یک ورودی مشخص و جذاب بسیار کارساز خواهد بود. وجود پنجره‌های بزرگ و نور طبیعی می‌تواند کافه‌ی شما را منحصربه‌فرد نشان دهد. از طبیعت استفاده کنید. وجود گلدان‌های زیبا و گل‌های طبیعی در شلوغیِ یک شهر پر از ازدحام، بسیار دل‌چسب است. کفپوش و عناصر تزئینی کافه نیز باید با سبک چیدمان شما هم‌خوانی داشته باشد. از رنگ‌ها و نورپردازی برای آرامش بیشتر فضا استفاده کنید. وجود فضاهای دنج برای ملاقات‌های خصوصی و عاشقانه می‌تواند مشتریان شما را به مشتریان همیشگی تبدیل کند. برای کسانی که از کافه‌ی شما برای انجام کارهای شغلی خود استفاده می‌کنند و یا برای کسانی که در کافه‌ی شما کتاب می‌خوانند، فضای مجزا و آرامی در نظر بگیرید. استفاده‌ی درست از موسیقی نیز بسیار مهم و ضروری است. استفاده از موسیقی‌های آرام و مثبت می‌تواند کافی‌شاپ شما را به محیطی امن و راحت تبدیل کند. البته در این زمینه نکته‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید با تحقیقی مختصر در اینترنت به آن‌ها دست پیدا کنید.

بازاریابی به شیوه‌ی دهان به دهان

در این قسمت می‌خواهم درباره‌ی یکی دیگر از راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ صحبت کنم. برای استفاده از این راهکار لازم نیست پولی خرج کنید! هر کدام از ما در حالت عادی و در طول یک روز معمولی با 5 تا 10 نفر صحبت می‌کنیم. اگر بخواهیم تصمیمی بگیریم اول به سراغ گوگل می‌رویم و در مرحله‌ی بعد به سراغ دوستان یا اشخاصی که به آن‌ها اعتماد داریم. همین الان اگر خوب فکر کنید می‌توانید ردپای توصیه‌های دوستانتان را در بسیاری از تصمیمات خود ببینید. مثلاً برای خرید یکی از لوازم خانه یا رفتن به مطب پزشک پوست و مو و حتی انتخاب‌ها و تصمیمات مهم‌تر. بنابراین به احتمال زیاد وقتی می‌خواهیم یک قهوه‌ی خوب بخوریم یا یک کافی‌شاپ دنج برای یک قرار کاری پیدا کنیم، حتماً از دوستان خود آمار می‌گیریم. به این روش برای بازاریابی کافه ، روش دهان به دهان گفته می‌شود. اما کدام مشتریان ما حاضر می‌شوند که کافه و خدمات ما را به دیگران توصیه کنند؟ این خیلی سوال مهمی است. یا سوال را به این شیوه از خود بپرسید: برای اینکه مشتریانم مرا به دیگران هم معرفی کنند، باید چه کارهایی انجام بدهم؟ به نظر من اگر فضا و خدمات شما عالی باشد و مشتری حس خوبی از آمدن به کافه‌ی شما داشته باشد، قطعاً آن را به دوستانش توصیه می‌کند. اما شما باید مطمئن شوید که او این کار را برای شما انجام می‌دهد. خوب است که کارهای زیر را انجام بدهید تا از افزایش مشتری کافی شاپ با روش دهان به دهان برخوردار شوید.

روش اول: توصیه مستقیم به مشتری‌ها

تعارف را کنار بگذارید و مستقیماً به مشتریان خود بگویید که شما را به دیگران معرفی کنند. برای این کار اول باید خودتان و کارتان را باور داشته و ارزشمند بدانید. وقتی به ارزش آنچه ارائه داده‌اید واقف باشید، با اعتماد به نفس از مشتریان خود انتظار خواهید داشت که شما را به دیگران معرفی کنند. این نکته‌ای بسیار کلیدی است. برای هر معرفی هم جایزه‌ای در نظر بگیرید. مثلاً اگر مشتری شما دوستانش را مجاب به استفاده از کافه‌ی شما کرد، برایش یک قهوه رایگان یا یک کد تخفیف در نظر بگیرید. حتماً باید این جایزه‌ها را بدهید تا افراد به معرفی کافه شما راغب شوند.

روش دوم: استفاده از اینفلوئنسرهای محلی

از اینستاگرام استفاده کنید. لوکیشن کافی‌شاپ خود و مناطق نزدیک به خودتان را حسابی جستجو کنید. حتماً اینفلوئنسرهای زیادی را خواهید یافت که در نزدیکی شما زندگی می‌کنند. به سراغ آن‌ها رفته و از ایشان برای حضور در کافه دعوت کنید. از اینفلوئنسر مورد نظر بخواهید به صورت نامحسوس شما را در صفحه‌اش تبلیغ کند. عکس‌های جالب از فضای کافه و قهوه‌ها و سایر خوراکی‌های کافی‌شاپ شما بگیرد و در صفحه‌اش قرار دهد. اگر این کار را به صورت نامحسوس انجام دهد و مستقیماً به وجه تبلیغاتی کارش اشاره نکند، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید. این روش بسیار موثر است و مشتریان زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

روش سوم: کیفیت بالا

کیفیت خود را بالا ببرید. مادامی که کیفیت کار شما بالا و خاص باشد، مشتریان شما زیاد و زیادتر خواهند شد. اگر کار شما و فضای شما کیفیت نداشته باشد، حتی اگر برای افزایش فروش کافی شاپ کلی پول هم خرج تبلیغات کنید، فایده‌ای نخواهد داشت. زندگی‌ها روز‌به‌روز سخت‌تر می‌شود و مردم به دنبال آرامش هستند. اگر کافی‌شاپ شما مکانی امن و آرام باشد و نشستن در آن باعث انبساط‌خاطر و آرامش شود، هرگز خالی از مشتری نخواهید بود. حتی مشتریان شما از شما ممنون نیز خواهند بود. حتماً شنیده‌اید که به برخی از آدم‌ها می‌گویند: مرسی که هستی! آنقدر آرامش‌بخش و باکیفیت کار کنید که به شما بگویند: مرسی که هستی!

روش چهارم: تخفیف‌های خاص

منوی خود را به مدت 1 ماه زیر نظر بگیرید. کدام خوراکی در کافی‌شاپ شما محبوب است؟ حتماً یکی از محصولات شما بیشترین سفارش را در دسته‌ی کیک‌ها یا نوشیدنی‌ها به خود اختصاص داده است. به مدت 1 هفته این خوراکی را با یک تخفیف عالی ارائه کنید. پیشنهاد شما باید «رد‌نشدنی» باشد. مثلاً 30 درصد تخفیف روی این کیک شکلاتی خاص. مشتریان شما این تخفیف را حتماً به اطلاع دوستان خود می‌رسانند. این روش را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی خود نیز به کار بگیرید. حتماً در پایان مدت زمانی که تعیین کرده‌اید تخفیف را بردارید و کیک را به قیمت اصلی بفروشید.

لوگو گروه تجهیزات هتل حائری

پست های مرتبط