ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اصول ایمنی آشپزخانه فست فود

  • نظر (0)
  • بازدید (346)

فست فود امن با آشپزخانه ایمن شروع می شود. بی شک کسانی که در فست فود کار میکنند خواه و ناخواه در آشپزخانه و یا مسیرمنتهی به آشپزخانه تردد خواهند کرد.

اصول ایمنی آشپزخانه فست فود

برای جلوگیری از صدمه زدن به خود و دیگران لازم است ، به موارد زیر دقت کنند :

ترافیک آشپزخانه را به حداقل برسانید : معمولا آشپزخانه فست فودها جایی است پر تردد مخصوصا در ساعات شلوغی کار. حضور افراد زیادی در آشپزخانه باعث می شود که به هم برخورد کنند و بدین ترتیب غذا بریزد و حتی سوختگی نیز برای شخصی ایجاد شود و ضمنا احتمال سرخوردن و افتادن هم بیشتر می شود.

تنها کسانی باید در آشپزخانه فست فود حضور داشته باشند، که مسئولیت اشپزخانه با آنان بوده و دیگرپرسنل نیز باید سعی کنند تا حد امکان وارد آشپزخانه نگردند.

کار کردن با چاقو: وفتی کسی با جاقو در آشپزخانه راه می رود باید آن را رو به پایین بگیرد، به شکلی که تیزی آن به سمت پایین بوده تا اگر کسی با بی توجهی از آن مسیر در حال تردد بوده است دچار اسیب دیدگی نگردد .

تابه داغ : هرکسی که تجهیزات گرم از اشپزخانه حمل می کند باید با جملاتی با مضمون ( اخطار یا احتمال ایجاد حادثه ) مانند (( سینی داغ است )) به دیگران اخطار دهد تا باعث شود افراد حاضر در آن مکان متوجه گشته تا دچار اسیب دیدگی نشوند .

لباس یا پیراهن خود را در شلوار قرار دهید : حتما در محل کار از لباس های فرم مخصوص اشپزی استفاده کنید زیرا پیراهن هایی که در شلوار نیستند و همین طور رها شده اند ممکن است در دستگاه ها موجود درآشپزخانه گیر کنند یا حتی آتش بگیرند. پس حتما لباس مناسب برای آشپزی را بپوشید و تا آن جای که امکان دارداز پوشیدن لباس های گشاد ( baggy) پرهیز کنید.

قدم زدن در اطراف : حتی زمانی که با دست خالی در حال عبور از مسیر آشپزخانه هستید و اگر پرسنلی از پشت به شما نزدیک می شود و شما را مشاهده نمیکند او را به نحوی آگاه سازید زیرا امکان دارد این شخص چاقو یا شیء تیزی یا تابه ی داغی در دستان خود داشته باشد که بدون آگاه سازی وی باعث ایجاد حادثه ای گردد .

درب ورود و خروج : زمان های مشاهده شده پرسنلی که در آشپزخانه مشغول به کار هستند از درب ورودی برای خروج و بالعکس استفاده میکنند که این کار بعضا می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای آنان گردد .
کف پوش مرطوب و یا چرب : هرگونه نشستی در کف آشپزخانه می تواند خطرات جبران ناپذیری برای پرسنل به ارمغان بیاورد . نشت روغن بسیار خطرناک است.زیرا روغن مایع بسیار چربی بوده، که کف آشپزخانه را بسیار لغزنده کرده و احتمال لغزش برای پرسنل داخل آشپزخانه را بالا می برد و باعث آسیب دیدگی آنان می گردند. بنابراین لکه های روغن به سرعت باید تمیز شود.

پرسنل فست فود هم در محل کار خود و هم در آشپزخانه در معرض خطر هستند بنابراین آن ها در هر دو مکان مسئولیت دارند، آسیب دیدگی در فست فود می تواند از نوع بریدگی یا سوختگی باشد.

عامل بسیاری از خطرات که در اشپزخانه رخ می دهد مرطوب بودن کف پوش است. برخی از مشکلات که در فست فود رخ می دهد به شرح زیر است :

خرده شیشه ها : وقتی لیوان و بشقاب به هر دلیلی روی زمین می افتد و می شکند ، بلافاصله باید منطقه تمیز شود. هم زمان باید به دیگران هشدار دهید که در این منطقه خرده شیشه وجود دارد تا با احتیاط کامل از آن مسیر عبور کنند .

اتش : در اکثر فست فودها شمع های روشن بدون حفاظ به کار می روند که امکان آتش گرفتن رومیزی ، منو ، سبد نان ، دستمال سفره و حتی گل های پلاستیکی وجود دارد.

همیشه یک کپسول آتش نشانی با ماده شیمیایی خشک در دسترس و در نزدیکترین مکان به خروجی آشپزخانه بگذارید که استفاده از آن راحت، سریع و فوری باشد همیشه دستورالعمل استفاده از آن را هر از گاهی مطالعه کنید تا چگونگی استفاده آن را فراموش نکنید تا در صورت نیاز بتوانید خیلی سریع آتش را خاموش کنید.

هم در آشپزخانه و هم در فست فود آسیب دیدگی در این حرفه بسیار آسان و به سادگی رخ می دهد. البته مقدار زیادی از این حوادث قابل پیشگیری است. پرسنل باید آموزش دیده باشند تا حوادث را کمتر کنند و باید بدانند در زمان وقوع حوادث چه کارهایی لازم است انجام دهند.

لوگو گروه تجهیزات هتل حائری

پست های مرتبط